Tjugotredje söndagen under året

Bifogat är mitt bidrag för nästa söndag - 23: e söndagen under året - och veckan efter den för parbönen och / eller nyhetsbrevet. Jag hoppas att det kommer att vara till hjälp för er och för alla dem ni älskar.

Temat för detta är en av mina favoriter från evangeliet. Det handlar om den underbara kraft vi har för att göra Kristus närvarande genom vår kärlek till varandra. Det gäller äktenskapet på ett särskilt sätt och även familjelivet. Men det gäller också vår gemenskap med varandra i våra församlingar.

Detta tema är också en stor tröst för oss idag eftersom vi beklagar det faktum att många människor ger upp utövandet av sin tro. Jesus säger att där två eller tre är samlade i hans namn är han där med dem. Han krävde inte stora folkmassor !! Naturligtvis bör detta inte hindra oss från att sörja när våra nära och kära inte längre går till mässan. Vi förminskas på grund av det och så blir också de. Det är en källa till sorg för oss alla.
Njut av bönen under den kommande veckan. Jag ber för er att ni ska växa i kärlek varje dag. Och jag ber att ni ska uppleva glädjen i er kärlek i ert dagliga liv. Gud välsigne er alltid. Tack.

10-16 september – Kraft ges till oss genom kyrkan
"Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem."  Vilket underbart löfte det är.  Och vilken utomordentlig kraft det löftet ger oss som Kristi efterföljare.  Tack vare vårt dop är vi människor som alltid möts i hans namn oavsett syftet med vårt möte.
Varje gång vi är tillsammans gör vi Kristus närvarande. Det är svårt att tro och ändå har vi Kristi ord på det. Detta har enorma konsekvenser för var och en av oss personligen.
Varje gift par, bara genom att vara tillsammans i kärlek, är en källa till Kristi närvaro. Varje hem är där Han bor på grund av de människor som bor där, och allt vi gör tillsammans som församling är en del av världens frälsning. Men vårt ansvar i allt detta är att se till att kvaliteten på vår kärlek är sådan att denna Kristi närvaro kan värma världen för alla omkring oss.
 PARET SOM BER TILLSAMMANS HÅLLER IHOP.
Johnny Doherty, CSR

Gud vår Fader, du återlöser oss
och gör oss till dina barn i Kristus.
Se på oss, ge oss sann frihet i vår kärlek i äktenskapet,
och för oss till det utlovade arvet.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.  Amen

Under dagen, när vi är skilda åt
Fridens och kärlekens Gud,
Må vår kärlek till varandra i äktenskapet
ge dig sann tillbedjan och gör oss till ett med dig.

Kvälls- och nattbön tillsammans
Herre, ditt ord ger oss näring och liv.
Må vårt äktenskaps sakrament
leda oss att dela ditt liv för alltid.

Veckans diskussions- och aktivitetetsfrågor
För ditt äktenskap: Hur kan ni växa med varandra i frihet? Dela det tillsammans med varandra den här veckan.
För andra: Tänk på någon grupp som arbetar för äktenskap och familjeliv.  Hur kan ni som par hjälpa den gruppen den här veckan?